-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:34768 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

داستان «ليلة المبيت» چيست؟

هنگامي كه مشركان تصميم به قتل پيامبر گرفتند، جبرئيل فرود آمد و به پيامبر دستور داد كه شب را در بستر خويش نخوابد.



پيامبر شبانه به سوي غار (ثور) حركت كرد و سفارش نمود علي(ع) در بستر او بخوابد (تا كساني كه از درز در مراقب بستر پيامبر(ص) بودند او را در بسترش خيال كنند و تا صبح مهلت دهند و او از منطقه خطر دور شود).



مفسر معروف اهل تسنن «ثعلبي» مي​گويد هنگاميكه پيغمبر اسلام تصميم گرفت مهاجرت كند، براي اداي دينهاي خود و تحويل دادن امانتهائي كه نزد او بود «علي»(ع) را بجاي خويش قرار داد و شب هنگام كه مي​خواست بسوي غار «ثور» برودو مشركان اطراف خانه او را براي حمله به او محاصره كرده بودند، دستور داد علي(ع) در بستر او بخوابد و پارچه سبز رنگي (برد حضرمي) كه مخصوص خود پيغمبر بود روي خويش بكشد، در اين هنگام خداوند به «جبرئيل» و «ميكائيل» وحي فرستاد كه من بين شما برادري ايجاد كردم و عمر يكي از شما را طولاني​تر قرار دادم، كدام يك از شما حاضر است ايثار به نفس كند و زندگي ديگر را بر خود مقدم دارد، هيچكدام حاضر نشدند. به آنها وحي شد اكنون علي(ع) در بستر پيغمبر من خوابيده و آماده شده جان خويش را فداي او سازد به زمين برويد و حافظ و نگهبان او باشيد.



هنگاميكه جبرئيل بالاي سر و ميكائيل پائين پاي علي(ع) نشسته بودند جبرئيل مي​گفت «به به آفرين به تو اي علي(ع) خداوند بواسطه تو بر فرشتگان مباهات مي​كند».



و در اين هنگام اين آيه نازل شد. «بعضي از مردم با ايمان و فداكار جان خود را در برابر خشنودي خدا مي​فروشند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است» بقره/207. و بهمين دليل آن شب تاريخي بنام «ليلة مبيت» ناميده شده است.



ابن عباس مي​گويد اين آيه هنگاميكه پيغمبر از مشركان فرار كرده بود و با ابوبكر بسوي «غار» مي​رفت درباره علي(ع) كه در بستر پغمبر خوابيده بود نازل گرديد.



«ابو جعفر اسكافي» مي​گويد همانطور كه «ابن ابي الحديد» در «شرح نهج البلاغه» جلد 3 صفحه 270 ذكر كرده است جريان خوابيدن علي(ع) در بستر پيغمبر به تواتر ثابت شده و غير از كسانيكه مسلمان نيستند و افراد سبك مغز آنرا انكار نمي​كنند.



به هر حال هنگامي كه صبح شد و مشركان به خانه ريختند و جستجو كردند علي(ع) را در بستر پيامبر(ص) ديدند و به اين ترتيب خداوند نقشه​هاي آنان را نقش بر آب كرد، صدا زدند پس محمّد(ص) كجاست؟ فرمود نمي​دانم آنها به دنبال ردّ پاي پيامبر حركت كردند.








قصه هاي قرآن


حضرت آيت الله مكارم شيرازي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.